Terveyden
palvontaan – medikalisaation luomat uhkavisiot
TIEDEPOLITIIKKA 4/2001
Raimo Tuomainen
Medikalisaatio voi
luvata ihmisille monen taudin talttumista, muttei pelkästään kaikkea hyvää,
toteaa Raimo Tuomainen. Medikalisaatio tuo mukanaan korkeat kustannukset,
syyllisyydentunteet, tyytymättömyyden
omaan itseen, neuvottomuutta selvitä vaivoista, joihin ennen on vain totuttu.
Se vahvistaa myös
jakoa oikein ja väärin käyttäytyviin. Tuomainen varoittaa siitä, että nykyään
lääketieteestä on tulossa kontrollin pääinstituutio.
Osin terveystietouden ja lääketieteen
ansiosta ihmisille on objektiivisesti katsoen siunautunut hyvinvointia: useasta
vaivasta päästään vähemmällä, moni tauti talttuu ja elinikä pidentyy. Debattia
on käyty siitä, missä määrin terveyden kohentumisesta kiitosta kuuluu
lääketieteelle, missä määrin yleiselle sosiaaliselle kehitykselle. Olipa
väestötasolla lääketieteen ansioituneisuus mikä hyvänsä, ainakin yksilötasolla
sillä on ollut sankarillista menestystä ihmisen kärsimyksen kukistajana ja
kuoleman lykkääjänä.
Vaikeampi kysymys on, merkitsevätkö
ihmiskehon ja -mielen hoidon teknisesti korkea taso ja huikea kehitys tautien
ja elimistön hallinnassa vääjäämättä yleisen inhimillisen hyvinvoinnin kasvua.
Oudosti hyvinvoinnin yhteiskunnassamme pahoinvointi näyttää vain lisääntyvän.
Sopii pohtia, mitä välillisiä haittoja lääketieteen vahvistumisesta on
aiheutunut ja mitä uhkakuvia kehityksestä on virinnyt.
Terveyden ylläpitoon ja kohentamiseen
sidotaan entistä enemmän varoja, voimavaroja ja energiaa. Sairaaloihin on
paineita hankkia yhä hienostuneempia ja samalla upeahintaisempia laitteita,
eliniän sitkeä pitkitys johtaa myös dramaattiseen sairauksien lisääntymiseen ja
mahdollisesti uusien vaikeiden tautien ilmaantumiseen, nuoremmillekin löydetään
yhä uusia hoidettavia terveydellisiä ongelmia.
Jo nuoruudesta lähtien ihmiset ylläpitävät nuorekkuutta,
pelkäävät raihnaisuutta ja yrittävät lykätä kuolemaansa, vihollista, joka on
elämän vastakohta. Silloin kun näin tapahtuu vailla elämäniloa ja nautintoja,
ihmistä voi pitää terveysaatteen uhrina.
OIKEUS SYNTYÄ JA KUOLLA
Kiihkeimmin ihmisen elämänkulkuun kajotaan sen
ääripäissä, kuolema on pahinta, mitä terveydenhuollolle voi sattua ja syntymä
perhetapahtuma, joka on alistettu tarkkaan lääketieteen kontrolliin. Nyttemmin
raskaudesta on tullut esivaihe, jossa sikiöitä voidaan karsia, valita modernin
yhteiskunnan jäsenyyteen oikeutetut.
Ennen ei kuolemaa pidetty vihollisena vaan askeleena
johonkin. Yleensäkään kuolemaa ei piilotettu; ihmiset lukivat kirjallisuutta, kuinka
kuolla oikein. Vanhus, joka ymmärtää jättävänsä jäähyväisiä, joka odottaisi
arvokasta poislähtöä, ei välttämättä ole otettu huipputeknologiasta, jolla
hänen lähtöään hyväntahoisesti pitkitetään.
Elämän loppupäätä varten terveydenhuolto on
rakentanut vaikuttavan taistelukentän. Viimevaiheessa ihmisen on helppo
allekirjoittaa Buddhan ajatus, että elämä on kärsimystä. Näyttää siltä, että
tuon ajatuksen toivotaan sisäistyvän: lupaa kuolla ei saa, koska se olisi
järjestelmän tappio.
Lähinnä itämailla on guruja ja fakiireja,
jotka hallitsevat elimistöään ja kivun tunnetta mestarillisesti. Länsimainen
ihminen on tästä äärimmäisen kaukana. Kun medikalisaation myötä ihminen on
oppinut sietämään heikommin kipua, on hirtehistä, että ihmisen pitäisi
viimeisinä aikoinaan olla valmis kestämään tuskaa mielin määrin. Kuten kunkin elämä on yksilöllinen, on kuolemakin. Osa
kokee sen vakaumuksensa pohjalta portiksi uuteen ja parempaan. Todella aikuinen
ihminen voi elää kuolemansakin hyvin, kunhan ympäristö ei tärvele harmoniaa
lääketieteellisellä sodankäynnillä.
Jos ihmistä ei päästettäisi helposti
kuolemaan, ei toisaalta noin vain myöskään elämään. Nobel-palkittu immunologi
Burnet (1978) on esittänyt, että vastasyntyneen annettaisiin elää vain, jos
hänellä ei todeta geneettistä sairautta. Voi kuvitella, kuinka julmilta
tuollaiset tieteen kehityksen mahdollistavat lausahdukset vammaisista
kuulostavat. Onko vajavaisuus todellakin kuolemansynti, niin kalliiksi kuin se
yhteiskunnalle tuleekin?
Ihmiseltä alkaa onnistua varsinainen
geneettinen kehitystyö. 70-luvun lopulla käytiin kiivasta eettistä debattia,
kun ensimmäiset koeputkilapset syntyivät. Sosiaalieetikoiden voi kuvitella
nähneen painajaisunia kloonatuista ihmisalkioista. Nyt nuo pahat unet ovat
toteutuneet. Sikiövaiheeseen rakennetaan uusia seuloja ja tehtaillaan näin
uutta uljasta ihmistä. Erityisesti mahdollisuuteen lukea sikiön geenejä liittyy
monia selviä eettisiä ongelmia. Syntymää edeltävä diagnostiikka ei ole vapaa
arvoasetelmista. Mikä vamma oikeuttaa aborttiin, mikä vamma
tekee ihmisen elämän liian tuskalliseksi? Usein sotketaan vammasta aiheutuva
kärsimys siihen kärsimykseen, minkä yhteiskunnallinen syrjintä aiheuttaa.
Nimenomaista varovaisuutta tarvitaan ihmisgeenien manipuloinnissa, ettei luonto
yllättäen iske takaisin, kuten antibioottien kohdalla on käynyt.
Tuntuisiko luonnolliselta paritella
vaahteran kanssa? Teoreettiset perusteet tällaiselle risteymälle jo ovat;
ensimmäinen luotu eläinkasvi oli tupakkakiiltomato.
Geeniteknologia mahdollistaa suunnattoman joukon muutoksia, joita luonnossa ei
pystyisi koskaan tapahtumaan, kuten perintötekijöiden siirtämisen eläinlajista
toiseen tai kasveista eläimiin.
Lääketieteen perustehtävä on ollut auttaa kärsivää.
Sosiaalipoliittisesti ajatellen se on ollut keino tasa-arvoistaa yhteiskuntaa:
pahoinvoivat ovat lähentyneet normaalikansalaisia. Jos huimimmat
geeniteknologiset skenaariot vielä alkavat käydä toteen, lääketiede yhä
silmiinpistävämmin rakentaa eriarvon yhteiskuntaa. Ihmistä voidaan jalostaa jo
ennen syntymää – valita syntymän ihmeen ansaitsevat. Varakkaiden lapset saavat
siunauksen syntyä geneettisesti arvonsa mukaisina. Liekö alistetuin luokka tuolloin ne, jotka
joutuvat elämään vailla geneettistä huolenpitoa vai ne, jotka tuon huolenpidon
ansiosta säästetään hellän tylysti elämältä.
IHMISEN HENKINEN TYHJIÖ
Ihmistä on kiehtonut maailmanselitys,
ratkaisu käsittämättömälle olemisen ongelmalle: miksi ja mistä tämä kaikki on.
Ihminen on aina halunnut olla tietävinään ja sitoa kognitionsa johonkin
ajatukselliseen rakennelmaan, viitekehykseen. Useat versiot maailman synnystä ja
olemuksesta ovat palvelleet ihmistä historian edetessä; aikoinaan joka kulttuurisolulla
oli omansa. Ihmiskunnan integroituminen on merkinnyt selitysten karsiutumista ja
yhdentymistä. Viimeisiin asti muutamalla maailmanuskonnon uskomusrakennelmalla on
ollut valtaosa ihmiskunnan mielistä otteessaan.
Uskon turvin yksilö voi kokea itsensä
osaksi maailmankaikkeudellista järjestystä. Hän oivaltaa maailmankaikkeuden
mielekkyyden, tarkoituksen myös itselleen jumalallisten tarkoitusperien edistäjänä.
Tämän edellytyksenä on itsen mieltäminen jollekin tuonpuoleiselle subjektille
alisteiseksi, yksilö ei itse luo omaa tarkoitustaan. (Ringgren 1978).
Enää uskonnollisia dogmeja ei oteta
etenkään länsimaissa yhtä vakavasti. Kuluva vuosisata on varsinkin
teollisuusmaissa ollut sekularisoitumisen aikaa. Käytännössä uskonto on
hukannut auktoriteettiasemansa tieteelle. Samalla elämä moderneissa yhteiskunnissa on
vieraantunut luonnollisista uomistaan, historiallisesti katsoen elitistiseksi,
tieteen ja teknologian kyllästämäksi. (Tuomainen 1996)
Uskonnon asemasta riippumatta ihmisessä on
jonkinlainen ikuisen elämän kaipuu, johon hanakasti takerrutaan. Jokin osa
meistä ei suostu kuolemaan ja iänkaikkiseen kadotukseen (Saavalainen 1971).
Ennen kaipuussa käännyttiin pappien puoleen, nyt yhä enenevästi lääkäreiden.
Nykyisin voidaan kysyä, onko sekularisoituminen estänyt uskonnon perinteisten tehtävien täyttymisen eli
johtanut tyhjiöön. Uskonnon perustehtävät ovat siirtyneet tai siirtymässä
jossain määrin lääketieteelle. Lääketiede pystyy ainakin isolta osin vastaamaan
samoihin haasteisiin ja manipuloimaan kansalaisia samalla tavoin kuin uskonto.
(Myllykangas ja Tuomainen 1986)
Muinoin olemassaolo turvattiin rukouksin, ehtoolliskäynnein
tai raamattutuokioin. Turvaaminen on nyt toista. Se suoritetaan juoksulenkein, säännöllisin
terveystarkastuksin tai lehdistön lääkäripalstoja tulkiten. Maallistuminen ja
tieteellistyminen yhdessä aatteiden rapistumisen kanssa on merkinnyt, että
yksilö ei ole samassa mielessä kokemuksellisesti osanen maailmankaikkeutta ja historiallista
edistystä kuin ennen. Ihminen palvoo itseään ja terveyttään. Yhä useampi yrittää
luoda yksilökohtaisia menestystarinoita, ja menestyksen avainhan on hyvä
terveys. (Tikkala ym. 1991)
TERVEYDEN PALVONTA – TÄYTETTÄ TYHJYYTEEN
Yltiöpäinen elämän hallinnan ja
menestymisen havittelu ilmenee terveyden palvontana. Siinä tehdään selvä
valinta: elämän tavoitteena on sairaudettomuus. Niiden ihmisten joukko, jotka
superterveyttä tavoitellakseen nauttivat rohtoja, juoksevat henkensä edestä tai
lääkäriltä toiselle, on kasvanut jo pitkään.
Yhteiskunnassa käytävä kilpailu on
tiivistymässä. Medikalisaation ansiosta meillä on trimmattuja kilpailijoita,
jotka narsistisesti voittavat itsensä ja muut. Se ruokkii myös sairasta
terveyshimoa.
Nyttemmin oikein eläminen on terveellistä elämistä.
Juoksulenkki tai squash-peli ovat tehokkaita toimituksia, joilla sovitetaan
tervettä elämää vastaan tehdyt rikkeet. Moderni ihminen harjoittaa
kuntoliikuntaa samalla säännönmukaisuudella, samoista katumussyistäkin, kuin
agraari-ihminen harjoitti hartautta.
Kuntoillen voidaan yltää myös liki mystiikkaan.
Kuntoliikunnasta onkin kehkeytymässä väkevien kokemusten metsästysmaa. Energiavarastoja
polttavassa ponnistuksessa, kuten maratonissa, noustaan orgastiseen tilaan, ”pilveen”,
kuin transsendenttiin kokemukseen, joka ylittää arkikokemuksen. (Karisto 1986)
Sairauksien pelko ja huoli omasta
terveydestä voivatkin helposti vääristyä terveyshimoksi. Melkein jatkuvasti
ihmisellä on pientä vaivaa. Kun hyperherkästi seuraa omaa vointiaan, tulee
omissa silmissä käytännössä yhä kurjemmaksi, mikä altistaa sairauksille.
Se, joka pystyy ajoittain pakenemaan elämän
kovia tosiasioita ja olemaan huomaamatta olemassolon uhkatekijöitä ja joka
pystyy kohdistamaan havaintonsa elämän positiivisiin aspekteihin, säilyttää
pidemmän päälle psyykkisen ja fyysisen terveytensä. (Ernst 1993)
Terveelliset elämäntavat toimivat
ennaltaehkäisevinä lääkkeinä vain, jos ne ovat osa pakotonta elämätapaa.
Nautintoja sisältävä aktiivinen elämä on paras suoja sairautta vastaan. Terveyttä
edistävää on nimenomaan, että ihminen voi olla avoin, ei tukahduta tunteitaan ja
voi antaa itseään, tukea toisia. (Ernst 1993)
Useiden perinteisten kulttuurien
näkökulmasta länsimainen yksilökeskeisyys voi vaikuttaa oudoksuttavalta.
Jokaisessa kulttuurissa lienee yhteisölliset sankarinsa, uroteoin ansioituneet,
mutta ei-modernissa sankaruudet ovat määrittyneet lähinnä yhteisön kokonaisedun
mukaisesti. Länsimaissa on vahva henkilökohtaisten saavutusten tarve,
pyrkiminen voittamiseen – sekä itsen että toisten.
Ilman terveyttä kunnianhimolle ja saavutuksista
kiinni pitämiselle ei olisi sijaa. Täten terveys on väline itsen kehittämisessä
itsekunnioituksen arvoiseksi. (Tuomainen 1994)
Menestymiseen fiksoitumista voi pitää jopa terveysriskinä.
Iän karttuminen merkitsee elämältä silkkaa menestystä tavoittelevalle
turhaumia, jotka johtavat elämään uupumiseen, pahimmassa tapauksessa
itsetuhoon. Siinä menestyksen havittelu kaatuu omaan kestämättömyyteensä. Suomessakin
itsemurhien asema kuolinsyynä on pitkällä tähtäimellä vain korostunut, kuten
menestymisen lumoon kiintyminenkin.
TERVEYSAATTEEN ILLUUSIO: YKSILÖ RATKAISEE KAIKEN
Uskonnon tilalle on tullut terveysaate,
joka tarjoaa illuusion, että yksilöt voivat kontrolloida omaa terveyttään ja
että oman terveyden vaalinta tyydyttää mitä moninaisimpia ihmisen tarpeita.
Projisoimalla kaiken yksilötason ratkaisuihin terveysaate käytännössä toimii
dominoivan ideologian edesauttajana, koska se depolitisoi, tyrehdyttää
yhteisötasoisen kritiikin.
Riskan (1982) terveyskasvatuskritiikin
mukaan on vallinnut kyseenalainen oletus, että yksilön sairauden syy voidaan
identifioida ja redusoida komponentteihin; ympäristön vaikutukselle on oltu
sokeita. Terveyden edistäminen perustuu toiveajattelulle, sillä verrattuna kulttuurin,
perimän, ympäristön ja sattuman vaikutuksiin ihmisillä on kovin vähäpätöinen mahdollisuus
määrittää terveytensä (Skrabanek 1994). Terveyskasvatusta voi pitää myös
sosiaalisen kontrollin apuvälineenä (Riska 1981). Navarro (1976) onkin
väittänyt, että lääketiede suuntaa yhteisölliset ongelmat ja niiden ratkaisun yksilöön.
Moni on rakentanut terveyden tavoittelusta oravanpyörän.
Yhä lukuisampia terveysriskejä vastaan käydään toivotonta kamppailua. Terveyskasvatus
on luonut ihmisille huonon omantunnon. Itse asiassa ei kukaan haluaisi olla
jatkuvasti hankalien sääntöjen ikeen alla, mutta terveyden takia niin pitäisi.
(Ernst 1993)
Eskola (1991) on kritisoinut terveyden
ylikorostamista. Hänen mukaansa tervettä ravintoa kauppaava propagandisti on
elämänköyhyyden symboli: oman terveyden vaaliminen ei voi käydä todellisesta
elämänsisällöstä, koska toimintamme tarvitsee kohteen, joka ylittää sen.
On syytä muistaa, että mikä toiselle on terveellistä,
voi toiselle olla turmioksi. Yleiset terveyssuositteet ovat verrattavissa
tilanteeseen, että purjehtijalle kerrotaan, mikä tuuli on suotuisa,
tiedustelematta, minne matka (Skrabanek 1994).
On keinoja, joilla voidaan todennäköisesti eliminoida
tauteja. Näin taudeilla on osittainen valintaluonne. Esimerkiksi
selibaattielämää viettävällä on minimaalinen mahdollisuus sairastua
sukupuolitautiin. Mutta mitä hän mahtaa yleiselle hyvinvoinnin tasolleen kieltäytymällä
osasta elämää? Jollei hän koe erityisen dominoivaa tasapainottavaa kutsumusta ratkaisuunsa, hän todennäköisesti oirehtii tavalla
tai toisella – valitsee näin eri riskit ja mahdollisesti sitten sairastamistavat.
Voitaneen yleistää, että tiettyihin tauteihin sairastumista on mahdollista
torjua erilaisin keinoin, yleistä sairastamista voidaan minimoida vain
hyvinvoinnilla. (Tuomainen ym. 1992)
MALLIKELPOINEN SUOSITUSTEN OMAKSUJA
Mallikelpoinen kansalainen ottaa vakavasti uusimmat
terveyssuositukset ja välttelee tiedossa olevia riskejä. Toisaalta elämään
tulee vaihtelua siitä, että tieteelliset totuudet kumoutuvat entistä nopeammin,
riskit vaihtuvat. Se voi kylläkin ahdistaa, että yleiset suositukset eivät
välttämättä sovi yksilön kohdalla, mutta ajatuksen voi torjua.
Kansalaiset ovat oppineet karttamaan monia terveydellisiä
riskejä, kieltäytymään monista nautinnoista (Palosuo 1984, Becker 1993). Tosin
riskittömyyteen omistautuminen pakon omaisesti saattaa olla perin ikävää. Terveellinen
käyttäytyminen on paljolti nautinnoista kieltäytymistä ja vaatii tiukkaa
itsekuria.
Festingerin (1957) tunnettu kognitiivisen dissonanssin
teoria on käypä tarkastelun apuväline. Siitä on johdettavissa ajatus, että jos
ihminen uhraa merkittävästi jonkin asian puolesta, esimerkiksi luopuu
nautinnoista ja mielihyvästä, asian tärkeys ihmisen mielessä korostuu. Ihminen
sitoutuu näin ylläpitämään tiettyä mielikuvaa ja on kärkkäämpi närkästymään kyseenalaistajista,
mielikuvan turmelijoista. Mitä toistuvampia ja suurempia uhrauksia, sitä
todennäköisempää on uho toisinajattelevia kohtaan.
Modernissa yhteiskunnassa ei ole
perinteestä avautuvia vastauksia siihen, miten tulee toimia. Ihminen joutuu
toistuvasti pohtimaan, kuinka elää: kuinka käyttäytyä tai vaikkapa mitä syödä.
Jatkuva itsenrakennusprojekti antaa jonkinlaiset puitteet valinnoille. Elämäntyylin
valinta vastaa jossain määrin omistautumista ”vanhakantaiselle” ideologialle tai uskonnolle. (Giddens 1991)
Giddensin mukaan elämäntyyli edellyttää herkeämätöntä
kriittisyyttä itseä kohtaan; globaalien vaikutteiden tulva aiheuttaa aina
enenevän valintojen mahdollisuuden. Itsehoitooppaat, terapiamuodot ja
elämänohjeteokset tarjoavat elämäntyylillisiä ratkaisuja. Kun itsekriittisyys korostuu,
ihmisen on jatkuvasti tutkiskeltava ja rakennettava itseään. Itsen rakentamisesta
tulee elämänkestoinen projekti, jonka osaprojekteina voi pitää vaikka
lenkkeilyä, bodausta tai tarkkaa ruokavaliota. (Giddens 1991)
Medikalisoituneessa yhteiskunnassa
sairastamisen kuva on muuttunut. Kun elämän uuvuttama ihminen voi panna asioita
sairauden tiliin, hän jaksaa. Lisääntyneet diagnoosit eivät ole kuitenkaan
tuoneet yksistään helpotusta. Yhteiskunnan ja yksilöiden taloudellinen rasitus
on lisääntynyt. Toisaalta tieto riskeistä lisääntyy ja sitä myötä sairastamisen
moraalinen kohmelo: tuli siis elettyä väärin. Onko riskitietoisuus siten uuden
syyllisyyden kasvualusta, josta nousevat okaat katkaisevat pakotien sairauteen?
AINAISTA MURHETTA
Medikalisaatio ruokkii tyytymättömyyttä omaan
kehoon ja mieleen – tarjolle tulee monenlaista leikkausta, lääkehoitoa ja
terapiaa. Lisääntyvin testein ihmiset osataan luokittaa sairaiksi tai vaikka
riskigeenisiksi. Sairauden leiman lyönti on entistä helpompaa.
Liika tieto voi todella ahdistaa. Voidaanko
olla vakuuttuneita siitä, että löytämällä ihmisistä lukuisia riskigeenejä ja
varoittamalla näin todennäköisesti riskisistä elämäntavoista aiheutetaan
vähemmän ahdistusta kuin yleistä hyvinvointia? Toisessa vaakakupissa on
melkoinen joukko riskigeenien kantajia, joista osaa tietoisuus tautiriskistään ahdistaa
pahoinkin. Toisessa taas ovat ne huomattavasti harvemmat, joiden tauti saadaan katkaistua
alkuvaiheeseen. Ja silti suuri osa useimpiin tauteihin sairastuneista on
oletettavasti niitä, joilla mitään geneettistä poikkeamaa ei havaita – joita
siis testin ilosanoma rohkaisee ehkä turhaan välinpitämättömyyteen.
Vakuutusala on kovin kiinnostunut
mahdollisuudesta lukea geenejä. Ihmisten elämä kyettäisiin luokittelemaan
vakuutusyhtiön kannalta hyväksi tai huonoksi. Geneettisesti epäilyttäviltä
vakuutuksen hakijoilta evättäisiin mahdollisuus vakuutuksiin. Myös
työmarkkinoilla työntekijöiden geenitestit tulisivat johtamaan geneettiseen
syrjintään. Työnantaja voisi selvittää työntekijänsä sairauslomapäivien todennäköisyyden.
(Myllykangas ym. 1996)
Suomalaisissakin sanomalehdissä on jo ollut
mainoksia, joissa kehotetaan kääntymään lääkäriaseman puoleen, jos ulkoisessa
olemuksessa on häiritsevää. Suomessakin on yhä yleisempää esimerkiksi kasvun
kiihdyttäminen lyhytkasvuisuustapauksissa. Hormonihoito on mitä ilmeisin
hyvinvointia ja yhteiskunnassa selviytymistä lisäävä lääke selvissä
lyhytkasvuisuustapauksissa. Mutta mihin noidankehään lyhyet joutuvatkaan, jos
määriteltäisiin, että väestön pienimmäksi jäävät pari prosenttia saavat
kasvuhormonihoitoa. (Myllykangas ym. 1995)
Medikalisaation etenemisen myötä lääkärissä
käynnit ja diagnostiset testit ja tutkimukset lisääntyvät. Alhaisemmalla
sairauden etukäteistodennäköisyydellä tapahtuva tutkimusten lisääntyminen
johtaa varmuudella lisääntyneisiin vääriin positiivisiin tutkimustuloksiin (Elo
ym. 1987a,b). Ihmisiä diagnostisoidaan sairaiksi väärin perustein, tarvitaan turhia
jatkotutkimuksia ja aloitetaan tarpeettomia hoitoja. Näin ”sairastavuus”
lisääntyy ainakin subjektiivisena kokemisena ja leimaantumisena, vaikka väestön
todellinen terveydentila pysyisi vakiona. Terveyspalvelujen kustannushyötysuhde
sukeltaa entistä jyrkempään syöksyyn.
Myös terveyttä edistävissä seulonnoissa on negatiiviset
piirteensä. Niissä löydetään sairautta sieltä, missä sitä ei ennestään koettu olevan.
Seulontojen tulokset voivat aiheuttaa arveluttavia seurauksia: pelkoa,
syyllisyyttä, ahdistusta. Toki taudeilla, joita ehkäistään, on monasti
erityisen negatiivinen vaikutus ihmisen identiteetille. Vanhuuskin on
mahdollista mieltää nykyisin sairaudeksi (Heikkilä 1995). Tätä selittää se,
että vanheneminen ja lähestyvä kuolema saavat aikaan mitattavia muutoksia
elintoiminnoissa. Terveinkin vanhus pystytään vaivattomasti osoittamaan
sairaaksi, kunhan tehdään riittävästi diagnostisia testejä.
Epävarmuus ja arkuus, joka liiaksi
terveydestään huolehtivalle, riskejä välttelevälle on usein tunnusomaista, on pitkään
jatkuessaan melkoinen terveysriski sinänsä. Becker (1993) muistuttaa
havainnoista, että huoli omasta ravitsemuksesta voi pitkällä tähtäimellä olla epämääräistä
ravintoa isompi rasite terveydelle.
Ihmisiä pelotellaan terveyssuosittein välttämään
monia nautinnollisia vaaroja, eikä ihmisillä ole kykyä arvioida, kuinka
tieteellinen pohja suositteilla on. Jobin (1988) mukaan monilla
terveyskampanjoilla on saatu aikaiseksi paljon huolta, lopulta vähän terveyttä.
Terveyskampanjoiden rinnalla tehokkaalla mainonnalla
onnistustutaan ihmisiin juurruttamaan haluja ja pelkoja (Heiskanen 1999). Nähtävästi
useimpien mielestä elämisenarvoinen elämä ei ole mahdollista ilman
terveysriskejä. Näin niitä ei voi tyystin kieltää. Jos ne
kielletään, elämän mielekkyyden etsiminen supistuu vain kahden arvon alueelle: hengissä pysymiseen ja syyllisyyden
välttämiseen. (Karjalainen ym. 1991)
TUOMITTAVAT RISKISET
Menestyjien rinnalla meillä on häviäjien
joukko, joka uupuu kilpailuun eikä jaksa toimia terveysoppien mukaan. Ikävä
piirre terveysaatteessa on, että sekin luo omat pakanansa, jotka syrjäytyvät
tai hylätään. Uusi moraali voi merkitä sitä, että riskikäytökseen
syyllistyneitä kohdellaan terveydenhuollossakin oikein käyttäytyvien kanssa
eriarvoisesti. Tietyt keskiluokan arvostamat riskit, kuten
autoilu ja laskettelu, hyväksytään, ja niiden aiheuttamia vaurioita pidetään luonnollisina.
Toisaalta yksi ratkaisu on, että vääriin riskeihin sortuvien yksilöiden sairas
käyttäytyminen hoidetaan kuntoon. Kysehän voi olla geneettisestä alttiudesta
riskinottoon tai aivotoiminnan häiriöstä.
Selkeän terveystavoitteinen
käyttäytyminenkin voi olla erilaista riippuen siitä, millaista terveystieteellistä
näkökulmaa korostetaan. Koulukuntien ja eri erikoisalojen tulkinnat voivat olla
vastakkaisia. Mikä sydämen kannalta on parhaaksi, ei välttämättä ole sitä
munuaisten tai psyyken kannalta (Tuomainen 1996). Esimerkiksi alkoholin käytön määrälliset
ja laadulliset suositteet voivat vaihdella tarkastelukehyksen mukaan. Nykyisin alkoholin
kohtuukäyttö on taas nähty varsin yleisesti terveelliseksi.
Kuuluminen johonkin valtakulttuurista poikkeavaan
yhteisöön voi sitoa ihmiset terveytensä vastaisiin, ehkä rituaalinomaisiinkin käyttäytymismuotoihin
(Tuomainen 1996). Kun modernin yhteiskunnan ihminen valitsee oman
elämäntyylinsä, hän oikeastaan samaan ”pakettiin”, kuten Giddens (1991) ilmaisee,
joutuu hyväksymään myös tietyt terveysriskit.
Yhteiskunnassa käytävä kilpailu on
tiivistymässä. Terveys ja kilpailumenestys korreloivat positiivisesti. Näin medikalisaatio tukee ainakin aineellisesti
hyvinvoinnin kasvua. On kuitenkin syytä asettaa kyseenalaiseksi medikalisaation vaikutus henkiseen
hyvinvointiin. Uhkavisiona on, että medikalisoituminen vahvistaa polarisaatiota
– väestö jakautuu medikalisoituneisiin menestyjiin ja syrjäytyneisiin
(Heiskanen 1999).
KOVEMPAAN YHTEISKUNTAAN?
Medikalisaatio voi luvata ihmisille monen taudin
talttumista, muttei pelkästään kaikkea hyvää. Se tuo mukanaan korkeat
kustannukset, syyllisyydentunteet, tyytymättömyyden omaan itseen,
neuvottomuutta selvitä vaivoista, joihin ennen on vain totuttu. Se vahvistaa myös
jakoa oikein ja väärin käyttäytyviin. (Tuomainen ym. 1999)
Länsimaisissa yhteiskunnissa siis yhä
merkittävämpi osa sairauksista on luokiteltavissa elämäntapasairauksiksi. Näin
ihmiset käyttäytymisellään, elintavoillaan säätelevät omaa todennäköisyyttään
sairastua tuntemiinsa tauteihin. Epidemiologisen ymmärryksen karttuminen antaa
paremmat eväät vältellä yhtä ja toista sairautta, pujotella elämän rinnettä alas
minimoiden kaatumisia matkalla. Maalissa kaikki ovat tasavertaisissa asemissa, mutta
toisilla on mieltymys taivaltaa nopeammin, toisilla verkkaisemmin, toiset
ottavat riskejä, toiset omistautuvat vaarojen välttelyyn. Onko sanottu, että
elämän tarkoitus on vaarattomuus ja hidas vauhti, pitkä elämä? (Tuomainen ym.
1992)
Myös kamppailu omakohtaisen terveyden edistämiseksi
sitoo ajattelua. Ihmiset, jotka vaalivat omaa terveyttään korkeimpana arvonaan,
voivat olla kovia niille, jotka ottavat ilmeisiä terveysriskejä, toteavat
Karjalainen ym. (1991).
Alttius tuomita riskikäyttäytyminen on sitä
oletettavampaa, mitä enemmästä yksilö on jäänyt paitsi. Kun medikalisaation voimalla
trendi vahvistuu kollektiivisellakin tasolla – kun väärästä käyttäytymisestä näin
tulee harvinaisempaa ja silmiinpistävämpää – voi arvopiiri koventua. Uhkana on,
että yhteiskunta on pian rinnastettavissa uskonnolliseen yhteisöön, joka täysin
hylkää poikkeavansa.
Terveyskäyttäytymisestä ei saisi tulla
yleisen hyväksynnän kriteeriä, uutta syrjäyttävää tekijää. Lindqvist (1988) varoittaa,
että tällöin ne, jotka on jo moneen kertaan hylätty muualla, hylätään myös
hoitojärjestelmien piirissä. Hemminki (1993) osoittaa, että nykyisinkin on
ryhmiä, jotka voidaan syyllistää tavallaan lääketieteellisen tutkimuskehityksen
pohjalta. Mikäli nainen kieltäytyy raskausseulonnoista tai jatkaa raskauttaan
tietoisena lapsen vammasta, on hänen mukaansa todennäköisesti yhteisön tuki
vähempää kuin jos vammainen lapsi olisi tullut yllättäen.
Yksilöä kontrolloidaan. Sosiaalisella
kontrollilla, esittämällä normeja ja käyttämällä pakotteita, suoranaisesti
hillitään yhteisön jäsenten käyttäytymistä. Lääketieteestä on tulossa tuon
kontrollin pääinstituutio, uskonnolla ei enää ole siihen voimaa. Nykyään päätöksenteko
entistä yleisemmin tapahtuu terveyden, ei niinkään hyveen tai puhdasoppisen oikeuden
nimissä.
Oikeastaan kriminalisointi ja
medikalisointi ovat modernin yhteiskunnan vaihtoehtoisia kontrollimetodeja.
Conrad ja Schneider (1980) varoittavat, että medikalisaatio laki-instituution heikentäjänä
voi mennä liiallisuuksiin: oikeuden korvaamista lääketieteellä voi seurata terapeuttinen
tyrannia, jossa terveysstandardit ja säännökset toimivat poliittisen
tukahduttamisen välineinä, kuten natsi-Saksassa.
Toisaalta on luonnollista, että lääketiede instituutiona
käyttää valtaa yli yksilöiden; täysin suvaitsevaista, käyttäytymisen osalta kontrolloimatonta
yhteiskuntaa on vaikea kuvitella. Jonkin tahon on tehtävä yhteiskunnassa epämääräisiäkin päätöksiä, joilla joskus ajetaan
nurin sen jäsenten oma tahto.
Lääketiede ei kuitenkaan käytä valtaa,
eliminoi ei-toivottua poikkeavuutta vain yksilötasolla. Terveydellisiin
näkökohtiin vedoten on ennenkin edistetty mitä erilaisimpia pyrkimyksiä. Lääketieteen
arvovaltaan on kärkkäästi turvauduttu, kun on koetettu vastustaa vaarallisina
pidettyjen käyttäytymistapojen leviämistä tai vallan uudelleenjakoa. 1850-luvun
New Orleansissa esiintyi huoli drapetomania-nimisen taudin leviämisestä:
taudinkuvaan kuului, että se valikoitui pelkästään orjiin, ja sille
tunnusomainen oire oli ylivoimainen halu karata. (Conrad ja Schneider 1980)
Jos yhteiskunnan arvopiiri on kova,
medikalisaatio voi johtaa entistä vahvempaan kontrolliin: erilaisuus saadaan
helposti leimatuksi poishoidettavaksi sairaudeksi. Jopa uusia kulttuurisia ilmiöitä
voidaan näin kukistaa. Ja voiko elämän tarkoitus olla tiukkaan kilpailuun sopeutuminen
ja riskien karttaminen? Jos kansalaisen velvollisuudeksi tulee pysyä terveenä
ja syntyvien tasoa aletaan määrätietoisesti kontrolloida, lähestytään erään
saksalaisdiktaattorin ideaaleja.
Geeniseulonnat ja -kartoitukset johtavat vääjäämättä
syrjintään. Kliinisiin tarkoituksiin kehitellyillä diagnostisilla testeillä on puhtaasti
poliittisia vaikutuksia. Ne luovat uusia sosiaalisen eriarvoisuuden ja
ennakkoluuloisuuden muotoja, jotka eivät paljon eroa rotu- ja
sukupuolisyrjinnästä. Vaarana on geneettiseen tietoon perustuva uusi
luokkajärjestelmä. Beck (1990) on esittänyt skenaarion, joka kuvaa
geenimanipulaation kehityttyä lääketieteilijöiden asemaa lähinnä jumalalliseksi. Lääketieteen
tehtävänä ei enää ole tuossa mielessä pelkkä sairauden poistaminen ja
sosiaalinen vallankäyttö, vaan geneettinen vallankäyttö, vääränlaisten,
sairaiden ihmisten eliminointi. Voidaan puhua luomisen kahdeksannesta päivästä.
Ongelmattoman elämän suunniteltavuushan edellyttää lapsen parhaan ajattelua
toteuttamalla tehokasta sairauksien ennaltaehkäisyä: geneettisestä
onnenkaupasta luopumista geneettisen huolenpidon nimissä. On varmasti kaukainen näky, että
ihmiskunnan mitoissa tilastollisesti merkittävässä määrin voitaisiin harjoittaa
varsinaista geneettistä jalostusta. Teknoyhteiskuntien suuntana se kuitenkin on
ilmeinen, ja kun se ylipäänsä on teknisesti mahdollista, se on myös käytännössä
ainakin ylempien yhteiskuntaluokkien tavoitettavissa. On vaarallista, jos yhteiskunnan
suvaitsemattomuutta oikeutetaan lääketieteen keinoin ja hoitojen kehittelyllä.
Lääketieteen ideaalitehtävä on perin humanistinen. Sen tulisi tuoda uutta
ymmärrystä ihmisyydestä ja rohkaista erilaisuuteen, omalaatuisuuteen,
omituisuuteenkin. Se on uutta luovan kulttuurin perusta.
Olkoonkin niin, että lääketiede ja sen
vallattomat vaihtoehdot ovat tuoneet ihmisille yhtä ja toista siunauksellista.
Silti kriittisen yhteiskuntatieteen tehtävä on osoittaa, mitä varjoja tuo
terveyden tekeminen heittää. Ei ole syytä yksinomaan haltioituneena seurata, mitä
terveysauktoriteetit saavat aikaan. Terveyden nimissä voidaan edistää
yhteiskunnan kovenemista. Sitä pitää kavahtaa, jopa medikalisaatiosta
pitkään vaienneessa Suomessa. (Tuomainen ym. 1999)
Artikkeli perustuu
Edistyksen Päivillä 20.10.
2001 pidettyyn
esitelmään.
KIRJALLISUUTTA
BECK, U (1990) Riskiyhteiskunnan vastamyrkyt.
Organisoitu vastuutttomuus. Vastapaino,
Tampere.
BECKER, M H (1993) A medical sociologist looks
at
health promotion. Journal of Health and Social
Behavior
1993:34 (March):1–6.
BURNET, M (1978) The
endurance of life – the
implications
of genetics for human life. Cambridge.
CONRAD P & SCHNEIDER J W (1980) Deviance
and
medicalization:
from badness to sickness. The C.V.
Mosby
Company, St. Louis.
ELO, J & LÄÄRÄ, E & HAPPONEN, P (1987a) Diagnostisten
testien arviointi ja tulkinta I –
sensitiivisyys
ja spesifisyys. Nuori Lääkäri
1987:24(2):48–
54.
ELO, J & LÄÄRÄ, E & HAPPONEN, P (1987b) Diagnostisten
testien arviointi ja tulkinta II –
ennustearvo.
Nuori Lääkäri 1987:24(4):25–32.
ERNST, H (1993) Elämänilosta terveyttä.
Kirjayhtymä,
Helsinki.
ESKOLA, A (1991) Sotapäiväkirja. Hanki ja jää,
Helsinki.
FESTINGER, L (1957) A theory
of cognitive dissonance.
Row,
Peterson and Company, Evanston,
Ill.
GIDDENS, A (1991)
Modernity and self-identity.
Self
and society in the late modern age. Polity
Press, Cornwall.
HEIKKILÄ, A (1995) Riippuvuus – valheiden verkko.
Karisto, Hämeenlinna.
HEISKANEN, P (1990) Jos koko elämästä tulee pelkkä
tauti... Luontaisterveys 1999:6:40–42.
HEMMINKI, E (1993) Nainen ja terveydenhuolto
tutkimuksen kohteena.
Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti
1993:30:169–175.
JOB, R F S (1988) Effective and ineffective
use of
fear
in health promotion campaigns. American
Journal
of Public Health 1988:78:163–167.
KARISTO, A (1986) Suomi juoksee. Sosiologia
1986:2:106–116.
KARJALAINEN J-M & LINDQVIST, M & SAARES, K &
VOUTILAINEN, P (1991)Terveyden portinvartijat.
Preventio ja asiantuntijavalta
terveydenhuollon eettisenä
ongelmana. Sosiaali- ja terveyshallitus.
Raportteja
39/1991. Helsinki 1991.
LINDQVIST, M (1988) Prevention etiikka.
Sosiaalilääketieteellinen
Aikakauslehti 1988:25:39–46.
MYLLYKANGAS, M & ELO, J & TUOMAINEN R (1995)
Medikalisaatio – aikamme sairaus.
Hyvinvointikatsaus
1995:4: 38–42.
MYLLYKANGAS, M & ELO, J & TUOMAINEN, R (1999)
Kovaa peliä geeneillä: ässäkäsi jokaiselle?
Dosis
1996:12:2:88–96.
MYLLYKANGAS, M &TUOMAINEN, R (1986) Uskonnon
rappiosta terveyden kukoistukseen.
Sosiaalinen
Aikakauskirja 1986:2:2–6.
NAVARRO, V (1976) Medicine
under capitalism.
Prodist,
New York.
PALOSUO, H (1984) Elintavat terveystutkimuksen
kohteena. Sosiaalilääketieteellinen
Aikakauslehti
1984:21:221–229.
RINGGREN, H (1978) Uskonnon muoto ja funktio.
Gaudeamus,
Helsinki.
RISKA, E (1982) Health
education and its ideological
content. Acta Sociologica 1982:25:41–46.
RISKA, E (1981) Itsehoidon yhteiskunnalliset
funktiot.
Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti
1981:18:148–154.
SAAVALAINEN, T (1971) Yksilön ylösnousemus.
Gummerus,
Jyväskylä.
SKRABANEK, P (1990) Why is
preventive medicine
exempted
from ethical conststrains? J Med Ethics
1990:16:187–190.
TIKKALA, H & MYLLYKANGAS, M & TUOMAINEN R.
(1991) Sekularisoituminen vai
uskonnollistuminen?
Malli elämänkatsomuksista kognitiivisen
dissonanssin vähentämisstrategioina. Kirkon
tutkimuskeskus, Sarja C nro 39, Tampere
1991.
TUOMAINEN, R (1994) Terveyden palvonta
syrjäyttävässä
yhteiskunnassa. Suomen Antropologi
1994:2:30–38.
TUOMAINEN, R (1996) Medikalisaatio ja terveys.
Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin julkaisuja
30/
1996. Kuopio.
TUOMAINEN, R & ELO, J &MYLLYKANGAS, M, TIKKALA,
H (1992) Sairaus valintana. Ryhmätyö
1992:3:15–21.
TUOMAINEN, R & MYLLYKANGAS, M & ELO, J, RYYNÄNEN,
O-P (1999) Medikalisaatio – aikamme
sairaus.
Vastapaino, Tampere