Tieteen aikakausi ja yliluonnollinen kognitiivisen
dissonanssiteorian valossa
SKEPTIKKO 3/2000
s. 36 - 43
Heikki Tikkala
FM, apulaiskirjastonjohtaja
Kuopion kaupunki
Raimo Tuomainen
YTL, HTM, suunnittelija
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri
Markku Myllykangas
THT, terveyssosiologian dosentti
Kansanterveystieteen ja yleislääketieteen
laitos, Kuopion yliopisto
Johdanto
Ensimmäisten merkittävien sosiaalipsykologisten tasapainoteorioiden synty
ajoittuu 1950-luvulle. Niille on tunnusomaista, että yksilön nähdään hakevan
tasapainoa sisäisten ristiriitaisten elementtien välillä. Teoriat kuuluvat
erityisesti yksilöiden asenteita koskeville alueille. Sinänsä ajatus
balanssista ei lopulta ole kovin omintakeista - toki erilaisia tasapainon
ajatukseen pohjaavia teorioita on runsaastikin, paitsi yhteiskuntatieteissä
makrotasolla, niin myös luonnontieteissä.
Asenteiden omaksumisesta oppimispsykologien sanoma on, että ne opitaan
samaan tapaan kuin yleensäkin käyttäytyminen; ehdollistaminen ja
välineoppiminen ovat keskeisiä mekanismeja. Konsistenssiteoreetikot ovat
tuoneet asennemuutoksia koskevaan tutkimukseen oman ulottuvuuden:
asennemuutoksia tarkastellaan nimenomaan keinona päästä tasapainoon, balanssiin
eri kognitiivisten elementtien välillä. Johdonmukaisin ja vaikutuksiltaan
antoisin näistä teorioista on ollut nimenomaan kognitiivinen dissonanssiteoria.
Arvioitaessa, ettei mikään sosiaalipsykologinen teoria liene stimuloinut
tutkimustyötä enempää kuin kognitiivinen dissonanssiteoria, voidaan tukeutua Markusin ja Zajoncin (1985)
ajatuksiin. Ja tuskin mitään muita sosiaalipsykologisia teorioita on käyty yhtä
suurella viehtymyksellä formalisoimaan kuin juuri balanssiteorioita (Eskola
1974). Toisaalta dissonanssiteoriaa ei ehken tulekaan nähdä teoriaksi
sanan tiukassa merkityksessä vaan heuristiseksi apuvälineeksi, joka panee
ajattelun liikkeelle.
Länsimainen tieteilijä ja tieteellistä maailmankuvaa elättelevä maallikko
ovat ihmiskunnan historiassa koko lailla uusi ihmistyyppi. Tämän joukon jäsen
on innokas rakentamaan todellisuuskuvaa tieteen tarjoamista faktoista ja
haaveilee, että tiede on jo varsin lähellä maailmankaikkeuden luonteen
hahmottamista. Hän on sitoutunut tieteelliseen metodiin
tiedonhankintamenetelmänä; hän on taipuvainen kiistämään sen olemassaolon, mitä
ei riittävän tieteellisesti voi tarkastella. Ja maailmahan on pullollaan
asioita, joihin tieteellä ei käytännössä voi olla rahtusenkaan vertaa
sanottavaa.
Tieteellisessäkin ihmisessä pulppuaa dissonanssia ja hänkin
hakee tasapainoa; jos on halukas rakentamaan maailmankäsityksen tieteen varaan,
siitä joutuu myös maksamaan. Tässä artikkelissa tarkastellaan tieteellistä
maailmankuvaa ylläpitävää ihmistä paranormaalien ilmiöiden edessä: siinäpä
dissonanssia jos missä.
Vanha tuttu kognitiivinen dissonanssiteoria
Festingerin (1957) mukaan ihmisen kognitio rakentuu kognitiivisista elementeistä,
kuten tiedoista, uskomuksista, arvoista ja asenteista. Ihminen hakee tasapainoa
siinä mielessä, että keskenään ristiriidassa olevat kognitiiviset elementit ovat
häiritseviä ja tuollaisesta tilanteesta pyritään eroon. Pyrkimys on sitä
voimakkaampaa, mitä keskeisempiä kognitiiviset elementit ovat ja mitä tiukempi
sidos niillä on keskenään.
Vahva kognitiivinen dissonanssi on käyttäytymistä motivoivana tekijänä
aivan verrattavissa fysiologisiin tarpeisiin. Kognitiivinen epäjohdonmukaisuus
vastaa biologista vajetilaa, joka käynnistää käyttäytymisen ja käyttäytyminen pyrkii
johtamaan tasapainon palautumiseen.
Keskenään kaksi kognitiivista elementtiä voivat olla sopusoinnussa eli
konsonanssissa taikka riitasoinnussa eli dissonanssissa. Ne voivat olla myös
täysin toisistaan riippumattomia, irrelevanssissa
keskenään. Kognitiivinen dissonanssi on epämiellyttävää. Jos dissonanssi
vallitsee, yksilö yrittää vähentää sitä tai poistaa sen ja hän toimii niin,
että välttää dissonanssia lisääviä tapahtumia. Jos vallitsee konsonanssi,
yksilö yrittää välttää dissonanssia aiheuttavia tapahtumia. Dissonanssin
vähentäminen tai vältteleminen on sitä voimakkaampaa mitä vahvemmasta dissonanssista
on kyse.
Dissonanssiteoriassa ei ole kyetty kovin täsmällisesti määrittelemään, mitä
konsonanssilla ja dissonanssilla tarkoitetaan. Oikeastaan kaikki loogisesti
ristiriitaiset käsitykset ovat myös psykologisesti dissonantteja,
mutta lisäksi monet loogisesti yhteen sopivat käsitykset ovat dissonantteja. Mikä on kullekin dissonanttia,
riippuu ihmisen aiemmasta kokemustaustasta ja niiden ryhmien normeista, joihin
hän kuuluu. Onpa sanottu, että dissonantteja ovat kaikki
käsitykset, joita kuvaavien lauseiden yhdistämiseen käytetään mieluusti sanaa
“mutta”. (Rainio ja Helkama 1974)
Kun motivaatioteoriat yleensä yrittävät selittää, mitkä tekijät johtavat käyttäytymiseen,
dissonanssiteoria kuvaa taas paljolti, mitä käyttäytymisestä seuraa.
Käyttäytyminen määrätyllä tavalla merkitsee, että yksilö tekee valinnan,
sitoutuu yhteen vaihtoehtoisista mahdollisuuksista (Eskola 1974). Valinta on
omiaan johtamaan siihen, että yksilö alkaa suodattaa vastaanottamaansa tietoa, jotta
tehty ratkaisu osoittautuisi oikeaksi. Klassinen esimerkki on uusi auton
ostaja, joka karttaa toisten autojen mainoksia (Festinger
1957).
Sittemmin on dissonanssin käsitteen käyttöä pyritty rajaamaan tilanteisiin,
joissa yksilö nimenomaan on sitoutunut johonkin käyttäytymiseen (Rainio ja
Helkama 1974). Kognitiivisen dissonanssiteorian edelleen kehittely onkin
johtanut sitoutumisen käsitteen korostamiseen (Brehm ja
Cohen 1962). Mainittu esimerkki auton ostajista osoittaa,
kuinka tiettyyn automerkkiin sitoutuneilla on tarve suodattaa saamansa
informaatio ostopäätöstä tukevaksi. Dissonanssin eliminointi on tässä
tapauksessa varsin helppoa, koska henkilön tarvitsee vältellä ristiriitaa
aiheuttavaa tietoa vain autoilua koskevissa yhteyksissä. Toisin on silloin, kun
ihminen on sitonut itsensä tiukasti tietyn elämänkatsomuksen ylläpitäjäksi.
Havainnoitava maailma on tällaiselle henkilölle jatkuva sensuroinnin kohde (Tikkala ym. 1991).
Jos yksilön tiedot tulevat liian ilmeiseen ristiriitaan yksilön käsityksen
kanssa, rationaalinen yksilö muuttaa ristiriidan vähentämiseksi käsityksiään. Festinger (1957) kuitenkin näkee ihmisen perusmotivaatiot tavallaan
irrationaalisiksi; sellaista käyttäytymistä suositaan, joka johtaa dissonanssin
vähenemiseen, olipa käytöksellä muuten järkeä tai ei.
Dissonanssiteoriointia edistäneissä kokeissa on todettu, kuinka
valehteleminen vähäistä korvausta vastaan johtaa uskomaan omiin sanoihin. Sen
sijaan tuntuva korvaus on riittävä syy olla puhumatta totta eikä nostata merkittävää
dissonanssia. Todettu on myös, että jos ihminen joutuu uhraamaan paljon jonkin
objektiivisesti tyhjänpäiväisen asian eteen, asia saa ihmisen silmissä uutta
hohtoa. Molemmissa tapauksissa ihminen on jälleen sitonut itsensä tiettyyn
asiaan, joko uhrannut voimavarojaan tai uskottavuuttaan.
Dissonanssiteoria selittää myös uskonnollista käyttäytymistä (Wallace 1966).
Ihminen voi nimittäin dissonanssin häivyttämiseksi paitsi muuttaa maailmaa myös
muokata havainnointiaan (sekä itsestä että maailmasta), mikä on ominaista
uskonnolle.
Totuuteensa sitoutunut ihminen
Ihmisellä on alttius pitää kiinni uskomuksistaan ja arvoistaan. Se onkin
luonnollista ja antaa ihmisen käyttäytymiseen jonkinlaista rationaalista ennustettavuutta,
vaikka sitoutumisessa sinänsä ei olekaan kyse rationaalisesta liikkeestä vaan paljolti
irrationaalisesta dissonanssin hillinnästä. Olisikin aika kaoottinen tilanne,
jos ihminen tuuliviirimäisesti omaksuisi aina uusia totuuksia vailla
kritiikkiä. Ihmiselle näyttää myös olevan tarpeen ylläpitää itsestään kuvaa
rationaalisena yhteisön jäsenenä, vaikka olisi toiminut mielettömästi:
mielettömyydelle kehkeytetään jokin rationaalinen peruste.
Itsesensuuri on dissonanssitutkimusten mukaan hyvinkin keskeinen
tasapainottava menetelmä. Sosiaalisena eläimenä ihmisessä on myös aimo annos
tasapainoteorioiden ilmaisemaa ryhmäkonformistisuutta.
Moni kaipaa myös oikeita totuuksia tietyiltä oikeassa olijoilta.
Kognitiivisten elementtien, kuten mielipiteiden, omaksumisessa ja
vaihtumisessa on merkitystä sillä, mihin pienryhmiin yksilö kuuluu ja missä
rooleissa hän niissä on, samoin suhteilla ryhmien mielipidejohtajiin (Rainio ja
Helkama 1974). Juuri mielipidejohtajat vaikuttavat henkilökohtaisen interaktion
kautta muiden mielipiteisiin (Katz ja Lazarsfeld 1955).
On myös aivan selvä, että normaalisti ihminen ei ole kovin innokas
asettumaan tilanteeseen, jossa on todennäköistä joutua alttiiksi omia asenteita
vastaan puhuvalle informaatiolle (Rainio ja Helkama 1974). Joukkoviestinnänkin
on todettu useimmiten lähinnä lujittavan entisiä asenteita ja luovan uusia
niissä yhteyksissä, joissa alkuperäisiä asenteita ei olekaan
(Klapper 1960).
Yksilö on varsin usein ulkoapäin ohjattavissa. Kuuluminen johonkin ryhmään
on yksilölle tärkeää ja hän hakee yhtenäisyyttä kunnioittamiensa kanssa. Hän
omaksuu samoja kognitiivisia elementtejä kuin ne, joiden kunnioitusta hän
tuntee tarvitsevansa. Hän myös tahtoo olla johdonmukainen oman
elämänhistoriansa kanssa - jos käsittämättömät elämän realiteetit ovat
johtaneet hänet tekemään jotain, hän todennäköisimmin luo hyvät perusteet
tekemiselleen, muokkaa tarvittaessa asenteitaan uuteen uskoon.
Tiede ja paranormaali
Maailmankuulu psykologi Eysenck on yhdessä tutkijatoverinsa
Sargentin kanssa (Eysenck
ja Sargent 1983) kummastellut sitä ennakkoluuloisuutta,
mikä modernin ajan tiedeinstituution edustajilla on usein suhteessa
paranormaaleihin ilmiöihin. Tutkijat arvioivat, että on olemassa ihmisiä, joita
hallitsee sokea usko siihen, ettei moisia ilmiöitä kertakaikkiaan
ole olemassa. Tällaisten uskovaisten osuus tiedemiehistä on erityisen korkea.
Tekijät siteeraavat suurta tiedemiestä, Helmholzia,
joka on todennut: “Eivät kaikkien Kuninkaallisen tiedeakatemian jäsenten todistukset
eivätkä edes omien aistieni todisteet saisi minua uskomaan ajatuksen siirtoa
henkilöltä toiselle tunnettujen aistien ulkopuolella.”
Vaikka paranormaaleista ilmiöistä - vaikkapa aisteista riippumattomasta
havaitsemisesta tai poltergeisteista - on olemassa
todisteita, jotka ovat vakavasti otettavia, monilla on alttius arvioida ne
asioihin perehtymättä harhaanjohtaviksi. Usein todisteet halutaan kuin
vimmatusti saattaa huonoon valoon. Monilla on tarve julistaa, että paranormaalien
ilmiöiden tutkiminen on ajan ja rahan haaskausta. Tieteen historia tuntee
paljon arvovaltaisia tieteilijöitä, jotka ovat sanoneet erilaisten asioiden
olevan mahdottomia, koska ne olivat ristiriidassa tuolloisen tietouden kanssa. Mutta
itse asiassa jokaiseen vaiheeseen tieteen historiassa on kuulunut tosiasioita,
joita ei tuon ajan hyväksyttyjen teorioiden avulla ole pystytty selittämään. (Eysenck ja Sargent 1983)
Esimerkiksi monelle biolääketieteellisesti orientoituneelle voi olla kiperä
asia, että korkeasti arvostettu sisätautilehti taannoin sisälsi amerikkalaistutkijoiden
ennakkoluulottoman artikkelin esirukousten vaikutuksesta sydänpotilaan
kohtaloon (Arvilommi 1999). Tutkimuksen hämmästyttävä
tulos oli, että esirukouksella oli, vaikkei potilas itse eikä hoitohenkilöstö
tiennyt asiasta mitään, selkeän positiivinen vaikutus (Harris
ym. 1999). Voi olettaa, ettei tutkimusta tiedemaailmassa kuitenkaan
tulla siteeraamaan uutterasti, vaikka se on toteutettu tieteen sääntöjen
mukaisesti, tai toisaalta sen toteutuksesta yritetään löytää jotain kerrassaan arveluttavaa.
Tieteentekijöiden kriittinen suhtautuminen paranormaaleihin ilmiöihin on
osaltaan toki tervettä. Koko joukko yliluonnollisilta vaikuttavia ilmiöitä
paljastuu luonnon väärintulkinnaksi tai suorastaan petokseksi.
Tieteellinen edistys on kaikkea muuta kuin siististi yhtä reittiä pyörivä
ja kasvava lumipallo. Eysenck ja Sargent
(1983) korostavat, että totuudesta on kaukana näkemys, että tieteen eteneminen
on tulosta keksinnöistä, jotka hiljalleen johtavat selviin, lopullisiin
vastauksiin. Lopulliset totuudet on rakennettu kognitiivisen dissonanssin ehkäisemiseksi.
Länsimainen ongelma
Paranormaalit ilmiöt ovat erityinen ongelma ihmisille, jotka ovat
omaksuneet valistuneen länsimaisen, enemmän tai vähemmän tieteellisen maailmankuvan,
jossa yliluonnolliset ilmiöt on sijoitettu jo ohitettuun kehitysvaiheeseen.
Standarditiedemies kiistää paranormaalien ilmiöiden olemassaolon (Tikkala ym 1999).
Itse asiassa länsimainen korkeakulttuuri lienee ainut, joka on tehnyt
paranormaaleista ilmiöistä itselleen ongelman. Intialaisperäisissä uskonnoissa
ihmeet ovat arkipäivää; on itsestään selvää, että pyhä mies pystyy lukemaan
ajatuksia taikka tietämään tulevaisuuden tapahtumia. Varhaiskantaisissa
yhteisöissä magia on hyväksytty osa elämää ja käytettävissä on yliluonnollisen
maailman spesialisteja - shamaaneja, tietäjiä, noitia - jotka opastavat
jokamiestä tuonpuoleisen lainalaisuuksissa. Suomessakaan tavallisella rahvaalla
ei ole ollut ongelmia hyväksyä paranormaaleja ilmiöitä - ongelma on pikemminkin
ollut siinä, että ne on hyväksytty kritiikittä! Mutta kulttuurieliittimme, niin
tiedemiehet kuin kirkonmiehetkin, on yliluonnollisen kohdatessaan lähinnä
kiusaantunut; saa vaikutelman, että yliluonnollisista kokemuksista puhuminen on
paremmissa piireissä yhtä paha käytösvirhe kuin vaikkapa omien seksuaalitottumusten
kuvailu. (Tikkala 1993)
Niin vakuuttavaa ilmiötä tai tieteellistä koetta ei löytyne, että se
aukaisisi yliluonnolliselle sijan “virallisessa” maailmankuvassamme. Mistä moinen
torjunta johtuu? Mistä syystä kulttuurieliittimme ainoa vastaus yliluonnollisen
kohdanneiden kysymyksiin on: sellaista ei voi tapahtua?
LeShan (1966) hahmottelee länsimaisen ihmisen psykologista tilannetta, joka
pakottaa hänet torjumaan paranormaalit ilmiöt. Hänen mukaansa ne uhkaavat
modernin ihmisen maailmankuvan peruskäsitteitä. Tunnemme elävämme lain ja järjestyksen
maailmassa; perättäisten syiden ja seurausten maailmassa; maailmassa, jota
paikka ja aika rajoittavat. Tämän näkemyksen varaan olemme rakentaneet
persoonallisuutemme, toiminta- ja reaktiomallimme ja turvallisuudentunteemme. Entä
jos joudumme kohtaamaan todisteita, että paikka ja aika voidaan joskus jättää
huomiotta ja saattaa esiintyä tapahtumaketjuja, jotka eivät noudata syyn ja
seurauksen logiikkaa?
Tikkalan (1976) tutkimus poltergeist-ilmiöstä ilmaisee, että valistunut
nykyihminen on usein ennemmin valmis vaikka vääristämään historiallista todellisuutta
kuin hyväksymään yliluonnolliselta vaikuttavia ilmiöitä tapahtuneiksi
tosiasioiksi. Miksi sitten sivistyksemme on kasvattanut meidät niin, että
mystisen edessä olemme mieluummin sokeita kuin ennakkoluulottomia
tarkastelijoita?
Yliluonnollisena pidetyn torjunnassa peruslähtökohtia on etsittävä siitä,
miten länsimainen ihminen hahmottaa omat rajansa, sillä juuri tässä on selvä
ero esimerkiksi lännen ja idän ihmisen välillä. Olemistamme ohjaavat yllättävän
sitkeästi vuosituhantisen kulttuurikehityksen luomat, perimmältään myyttiset käsitykset
omasta itsestämme. Monelta menneisyyden taikauskon naurajalta jää huomaamatta,
että hän on itse myyttinen olento, joskus yhtä uskomattomasti hahmotettu kuin kentauri
tai yksisarvinen. Tieteellisen maailmankuvan keskustasta, sen sokeasta pisteestä,
löytyy yllättäen vanhatestamentillinen pikkumies, jolle kaikki
persoonallisuuden rajat ylittävät kokemukset ovat kauhistus (Tikkala 1993).
Myyttinen dissosiaatio
Kristinusko toi länsimaihin käsityksen ihmisestä, joka on maailmasta ja
jumalasta erillään. Länsimainen tiede ei suinkaan ole hävittänyt tätä
maailmankuvamme levanttilais-kristillistä perusasetelmaa. Itse asiassa, kuten
mm. Monod (1984) on huomannut, kristillinen kulttuuri
on ollut hedelmällinen tieteen kasvualusta juuri sen vuoksi, että kristinuskon
ja tieteen perusolettamukset ovat osittain samat.
Fyysikko Schrödingerin (1977) mukaan tieteellisen
tarkastelutavan perustana on kaksi olettamusta. Ensimmäinen on oivallus, että
luontoa ylipäätään voidaan rationaalisesti tarkastella - ettei luonto ole
jumalien leikkikenttä vaan tiettyjä säännönmukaisuuksia noudattava kokonaisuus.
Toinen on objektivoinnin periaate, jonka mukaan luonto on olemassa ihmisen
tajunnasta erillään ja siitä riippumatta. Yhteys kristilliseen perintöön on
helppo nähdä. Mahdollisuus ymmärtää luontoa avautui myyttisen dissosiaation myötä, kun jumala erotettiin maailmasta.
Luonto nähtiin pelkäksi turvalliseksi materiaksi, suureksi koneeksi, jota
voitiin mielin määrin analysoida ja pilkkoa. Maailman objektiivinen
havainnoiminen tuli mahdolliseksi, kun sosiaalinen identifikaatio synnytti
ihmistyypin, joka samastui yksinomaan tietoiseen, yhteiskunnalliseen, luonnosta
erilliseen minuuteensa.
Voisikin väittää, ettei kirkon vallasta vapautunut tiede suinkaan hylännyt
kristillistä maailmankuvaa: se omaksui siitä maallisen puolen ja jätti
maailmasta erillisen jumalan tarpeettomana hypoteesina pois. (Tikkala 1993)
Tieteen paradoksi
Modernin ihmisen sielua piinaa kahtiajako tieteellisen tiedon ja elämälle
merkitystä antaneiden myyttien välillä: tieteellinen tarkastelu on osoittanut
myytit inhimillisiksi luomuksiksi, ei jumalallisiksi totuuksiksi
maailmankaikkeuden luonteesta. Herkästi huomiotta jää se, että myös maailmasta
erillinen ihminen, joka sepitti jumalaistarut lohdukseen, on myyttinen luomus. (Tikkala
1993)
Tiede kyllä paljastaa olevaisen ykseyden teoriatasolla, mutta tieteelliseen
tarkasteluun viehtynyt ihmistyyppi näyttää olevan viimeinen kokemaan tuon
ykseyden omassa olemisessaan. Paradoksin aiheuttaa tieteelliseen
tiedonhankintaan itsestäänselvyytenä kuuluva objektivoinnin periaate, jonka
avulla tutkija asettaa itsensä maailmankaikkeuden ulkopuolelle sen puolueettomaksi
tarkkailijaksi.
Paranormaalit ilmiöt torjutaan, koska ne viittaavat olemuksemme siihen
puoleen, joka ei koskaan ole eronnut universumin kokonaisuudesta ja jota sen
vuoksi käsitteellinen ajattelu ei tavoita. Pelkäämme olemuksemme tätä puolta,
koska sen ja maailman välillä ei olekaan rajoja. Jos myöntäisimme paranormaalin
aitouden, joutuisimme samalla myöntämään, ettei maailmankaikkeus olekaan
mekaaninen koneisto, joka sattuman oikusta on synnyttänyt itsestään tietoisia
olentoja. Joutuisimme myöntämään, että maailmankaikkeus on elävä kokonaisuus ja
tajuntamme kuuluukin tälle kokonaisuudelle eikä omalle turvalliselle pikku minällemme. (Tikkala 1993)
Tieteellinen lähestymistapa vaatii olemisen muotoa, joka tekee selvän eron
havaitsijan ja kohteen välillä. Kaikki, mikä näyttää uhkaavan tätä “tervettä”
ja “täysi-ikäistä” maailman kokemista, torjutaan patologisena. Vaihtoehtoiset
kokemisen muodot näyttävät vievän jo ohitetuille kehityksen tasoille, missä
tietoisuus sammuu sokean luonnon kylmään syleilyyn. (Tikkala 1993)
Tieteellisen todistamisen vaatima toistettavuus on sitä helpompi saavuttaa,
mitä kauempana toisistaan holonien hierarkiassa
tiedemiehen tietoisuus ja tutkimuskohde ovat. Tästä syystä fysiikka on ollut
mallitiede muille. Mutta kun fysikaalisen kokeen yksinkertaista poikki-halki-pinoon-rakennetta yritetään soveltaa vaikkapa
ihmisiin sosiaalipsykologiassa, törmätään kaikenlaisiin vaikeuksiin.
Kokeenjohtajan ärsyttävä hymy saattaa vääristää muuten hyvin suunnitellun kokeen
tulokset.
Sosiaalipsykologisen kokeen toistettavuus on vaatimaton, koska
tutkimuskohteena on atomien sijasta ihmistietoisuus, joka holonihierarkiassa
on samalla tasolla kuin tutkimuksen tekijänkin tietoisuus. Toistettavuuden
saavuttaminen muuttunee mahdottomaksi, kun yritetään tieteellisesti tutkia
arkitietoisuuden yläpuolella olevia ylipersoonallisia tasoja, joiden voi
olettaa aiheuttavan paranormaalit ilmiöt (Tikkala 1993).
Myyttinen dissosiaatio on karsinut tieteen ihmiskuvasta
ylipersoonalliset tasot. Tästä syystä tiedeyhteisö voisi hyväksyä
paranormaalin vain, jos se olisi hierarkiassa tiedemiehen tietoisuutta alempana
eli alistuisi hänen hallintaansa. Mutta paranormaalit ilmiöt eivät alistu
mekaanisesti toistettaviksi, koska ne romuttavat tieteellisen koejärjestelyn,
joka perustuu oletukseen tutkijan ja tutkimuskohteen erillisyydestä.
Parapsykologiakokeissa kokeenjohtaja saattaa esimerkiksi tiedostamattaan
käyttää telepaattista kykyään helpottaakseen tai vaikeuttaakseen koehenkilöiden
yrityksiä. Ilmeinen kokeenjohtajan vaikutus onkin kriteeri, jolla
parapsykologiakokeet usein mitätöidään.
Usein psi-ilmiöt myös katoavat, kun koejärjestelyjä
tiukennetaan. Ei olekaan ihmeellistä, ettei ylipersoonallisen tason -
mystikkojen käsityksen mukaan myös kauneuden, harmonian, pyhyyden tason -
vaikutus aineellistu ilmapiirissä, joka on mahdollisimman kielteinen,
vihamielinen ja vankilamainen.
Paranormaalien ilmiöiden pysyvä hallinta on nähtävästi mahdollista vain siellä,
missä ihmistietoisuus on laajentunut ylipersoonalliselle tasolle. Kenties eri
uskontojen mystikot voisivat kertoa tieteentekijälle, että hänen kaipaamansa
toistettavuus on saavutettavissa vuosikymmenien hengellisen harjoituksen
sivutuotteena. Ehkei vain yliluonnollisen tieteellinen todistaminen tämän valmennuksen
jälkeen enää tunnukaan kovin tärkeältä... (Tikkala 1993)
Saattaa tuntua tarpeettomalta motkottaa kovapäisille tieteentekijöille
parapsykologian laiminlyömisestä, kun Vesimiehen aika kirjoissa, lehdissä ja
uskonnollisissa liikkeissä suoltaa uskottavaksemme aina vain laajemman kirjon yliluonnollisia
ilmiöitä: guruja, henkiparannusta, ruumiistapoistumista, shamanismia,
jälleensyntymistä, astrologiaa, magiaa, saatananpalvontaa...
Mutta eikö älykköeliittimme kielteinen suhtautuminen persoonallisuuden rajat
ylittäviin kokemuksiin juuri jätä kentän vapaaksi kaiken maailman huijareille?
Jos tieteen ainoa vastaus epätavallisia kokeneen kysymyksiin on, ettei sellaista
voi tapahtua, mihin muuhun tavallinen ihminen voi turvautua kuin
sensaatiolehtiin, itseoppineisiin kansanihmisiin tai tietoisiin huijareihin?
Saattaa olla niin, ettei paranormaaleja ilmiöitä ehkä koskaan pystytä
tieteellisesti todistamaan. Siitä huolimatta niitä pitäisi tutkia, koska meillä
ei ole perusteita olettaa kaiken olevaisen antautuvan laboratorio-oloissa
suoritettavaan testaukseen. Edes poltergeist, joka sentään on paranormaaliksi
ilmiöksi ällistyttävän sitkeä, ei jaksa koputella niin kauan, että kaikki
epäilijät ehtisivät käydä sitä tutkimassa. Paranormaalit ilmiöt voidaan
tieteellisesti todistaa vasta, kun ne lakkaavat olemasta paranormaaleja ja
muuttuvat yhtä tavanomaisiksi ja rajattomasti toistettaviksi kuin vaikkapa
laboratoriorottien käyttäytyminen. Näin tuskin käy - maailma ei kerta kaikkiaan
ole sellainen. Todennäköisempää onkin, että tieteellinen maailmankuva
vähitellen avartuu törmätessään myyttisistä perusolettamuksistaan aiheutuviin
paradokseihin.
Uuteen ihmiskuvaan
Kun maailma jaetaan kahtia subjektiksi ja objektiksi, “yliluonnolliset”
ilmiöt ovat kiusallinen jakojäännös, joka kertoo, ettei kokonaisuus ole hallinnassa.
(Tikkala 1993)
Schrödingerin (1977) ratkaisu objektivoinnin periaatteen tuomiin hankaluuksiin on
maailman ja sen tarkastelijan välisen eron kieltäminen. Maailmaa ei ole annettu
kahdesti, ensin objektina ja sitten sitä tarkastelevana subjektina. Maailma on
annettu vain kerran jakamattomana kokonaisuutena. Subjektin ja objektin
erottaminen ei ole maailman ominaisuus vaan kulttuurillisesti sovittu
yksinkertaistus, joka mahdollistaa maailman käsitteellisen hallinnan.
Kristinusko on koko olemassaolonsa ajan joutunut taistelemaan erilaisia
harhaoppeja vastaan, jotka eivät ole hyväksyneet sen myyttisiä perusolettamuksia
ainoiksi oikeiksi. Samoin näyttää käyvän länsimaiselle tieteelle. Tieteessä
uskonpuhdistuksia sanotaan paradigmanmuutoksiksi. Millainen olisi tieteen uusi
paradigma, joka hylkää oletuksen maailman ja tieteentekijän erillisyydestä?
Tutustuminen kulttuureihin, joihin myyttisen dissosiaation
periaate ei ole vaikuttanut, tuo sekä uskontoon että tieteeseen tuoreita
näkökulmia. Länsimaiden pahimman lähetyssaarnaajainnon mentyä ohi kulttuurivaikutusten
virta on kääntynyt. Tämä näkyy esimerkiksi intialaisperäisten new age -aatteiden leviämisenä länteen. Monet kristillisetkin
teologit (vaikkapa Tillich 1973) esittävät ajatuksia,
jotka eivät juuri poikkea idän uskontojen oivalluksista. Tieteen alueella
erityisesti moderni fysiikka näkyy tuottavan tiedemiehiä, jotka asettavat
vanhat perusolettamukset kyseenalaisiksi. Kun suurimmilla mahdollisilla kojeilla
tutkitaan pienimpiä mahdollisia hiukkasia, paljastuu, että maailman jakaminen
osasiin on vain rajoitetusti mahdollista, samaten tarkkailijan erottaminen
tarkkailun kohteesta. Capra hahmottelee kirjoissaan
“The turning point” (1982)
sekä “Fysiikka ja tao” (1983) vaihtoehtoa mekanistiselle newtonilais-kartesiolaiselle
tieteenkäsitykselle. Hän pyrkii osoittamaan, että moderni fysiikka, joka
länsimaisen filosofian kielelle käännettynä aiheuttaa sovittamattomia paradokseja,
on kuin kotonaan idän filosofian kehyksissä.
Psykologiassakin on syntynyt koulukuntia, jotka idän ja lännen tietämyksen
yhdistäen auttavat ymmärtämään sekä paranormaaleja ilmiöitä että niihin
kohdistunutta torjuntaa. Transpersoonallisen
psykologian hahmottamana ihminen on vasta kehityksensä puolivälissä. Hän on
edennyt henkisen evoluution esipersoonallisista vaiheista persoonallisiin;
jäljellä on vielä kehitys ylipersoonallisille tasoille, joille pyhimykset ja
mystikot pioneereina näyttävät tietä.
Tietoisuuden laajenemisen esteeksi Wilber (1980)
näkee sen, että samastuminen laajempaan kokonaisuuteen merkitsee nykyisen
persoonallisuuden kuolemaa: vaikka tunnemme, että tietoisuutemme juuret yltävät
maailman perustaan, emme voi luopua nykyisestä olemisen muodosta, koska se on
ainoa tuttu ja turvallinen. Transpersoonallisen
psykologian mukaan paranormaalien ilmiöiden torjunta on yritystä paeta omaa
itseään, tarrautua tuttuun, pysäyttää henkisen evoluution kehitys.
Käsitteellisen analyysin myötä maailmasta on hävinnyt merkityksellisyys ja
mysteerin tuntu. Olemme saavuttaneet maailman hallinnan, mutta samalla
rajanneet itsemme “ajatteleviksi kääpiöiksi”. Jos
aiomme ihmisinä kehittyä edelleen, meidän on pyrittävä yhdistämään tieteellinen
lähestymistapa siihen kaikkiyhteyden kokemukseen, joka
varhaiskantaisilla ihmisillä on luonnostaan. Voimme löytää todellisen
minuutemme ja maailman merkityksellisyyden uudelleen vain kääntymällä tutkimaan
“sisäavaruutta”, oman mielemme rajattomia mysteereitä. (Tikkala 1993)
Päätelmät
Tieteilijätkin, ja muut itselleen tieteellisen maailmankuvan kehkeyttäneet,
kamppailevat omien kognitiivisten dissonanssiensa kanssa. Kelpo
tieteilijälle tekee kipeää ajatus, että olisi ilmiöitä, jotka sotivat
tieteellistä maailmankuvaa vastaan.
Itsesensuuri lievittää kirjanoppineenkin sielunelämää. Korkeimmallekin
sivilisoitunut tieteilijä on myös riippuvainen ympäristönsä hyväksynnästä,
hakee kunnioitusta. Ja hänen on tavallaan nöyryyttävää tunnustaa, että
tieteellinen totuus on pätevää vain tietyissä rajoissa ja että noiden rajojen
ulkopuolella, vaikkapa jo ihmismielen sisällä, tieteily olisi kömpelö
tiedonhankinnan keino.
Koska, tulkitsee tieteisuskovainen eli skientisti,
maailmassa kaikki on luonnollista ja selitettävissä tieteellisesti kausaalisuhtein,
ei maailmassa ole mitään, mikä ei olisi luonnollista ja selitettävissä tieteellisesti
kausaalisuhtein. Ja tietenkin: koska paranormaali ei kuulu tuohon luokkaan,
paranormaalia ei ole - niin yksinkertaista se on.
Tieteen aikakausi on juurruttanut itseään kunniassa pitävään ihmiseen
tervettä skeptisismiä, mutta siinä sivussa ehkä myös vähemmän tervettä.
Tieteisuskoon kuuluu epäilys kaikkea kohtaan paitsi itse tieteen rajoihin.
Siinä keskeisenä piirteenä on kuvitelma, että lopulta tiede sanoo totuuden ja
viimeisen sanan, paha saa palkkansa, eli väärät näkemykset kumotaan, vaikka
tieteelliset totuudet ovat jatkuvasti yhä lyhytkestoisempia.
Ehkä todellisuus on sen verran moniulotteinen, ettei se alistukaan
tieteellisen tarkastelun alle, ei etenkään viimeisen päälle tieteen kriteerein
verifioitavaksi. Ihminen, joka ottaa todesta vain sen, mikä on tieteellisesti
todistettu tai todistettavissa, on vahvoilla tieteellisessä kilvoittelussa vaan
ei välttämättä ihmisenä elämisessä.
Lähteet:
Arvilommi H 1999. Esirukoukset hoitona. Suomen Lääkärilehti
1999:54:4239.
Brehm J, Cohen A 1962. Explorations in cognitive dissonance. New York - London:
John Wiley.
Capra FC 1982. The turning point.
Science, society and the rising culture. London:
Flamingo, Fontana Paper Bags.
Capra FC 1983. Fysiikka ja tao : tutkimus nykyajan
fysiikan ja itämaisen mystiikan yhteneväisyyksistä. Porvoo - Helsinki - Juva:
WSOY.
Eskola A 1974. Sosiaalipsykologia. Helsinki: Tammi.
Eysenck HJ, Sargent C 1983. Selittämätön todellisuus.
Hämeenlinna: Karisto.
Festinger L 1957. A theory
of cognitive dissonance.
Evanston, Ill.: Row, Peterson and Company.
Harris WS, Gowda M, Kolb JW ym. 1999. A randomized, controlled trial of the effects of
remote, intercessory prayer on outcomes in patients admitted to teh coronary care unit. Arch Intern Med 1999:159:2273-2278.
Katz E, Lazarsfeld PF 1955. Personal influence. Glencoe, Ill.: Free Press.
Klapper JT 1960. The effects of mass communication
- An analysis of research of the effectiveness and limitations of mass media in
influencing the opinious, values and behaviour of their audiences. New York: Free Press.
LeShan L 1966. Some psychological hypotheses
on the non-acceptance of parapsychology as a science. Int J Parapsychol.
1966:8:367-385.
Markus H, Zajonc RB 1985. The cognitive perspective in social psychology. Teoksessa Lindzey G, Aronson E. Handbook of social psychology.
Reading, MA: Addison-Wesley, sivut 137 - 229.
Monod J 1984. Sattuma ja välttämättömyys. Porvoo: WSOY.
Rainio K, Helkama K 1974. Sosiaalipsykologian oppikirja. Porvoo: WSOY.
Schrödinger E 1967. What is
life & Mind and matter. Cambridge: Cambridge University Press.
Tikkala H 1976. Poltergeist kognitiivisen dissonanssin
aiheuttajana. Uskontotieteen pro gradu, Helsingin
yliopisto.
Tikkala H 1993.Olevaisen yöpuoli. Vaimosniemen
kummitus ja 50 muuta poltergeistia. Kuopio: Heikki Tikkala.
Tikkala H, Elo J, Tuomainen R, Myllykangas M 1999. Medikalisaatio
ja armo. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 1999:36:172-178.
Tillich P 1973. Rajalla: valikoima Paul Tillichin teoksista.
Porvoo - Helsinki: WSOY.
Wallace A 1966. Religion: an
anthropological view. New York: Random House.
Wilber K 1980. The Atman project.
Wheaton, IL.: Theosophical publishing house.